Ramai ibu-ibu yang berkerjaya rasa susah hati, setiap kali selepas habis cuti berpantang. Lebih-lebih lagi, ibu yang merancang untuk memastikan bayi mereka kekal untuk minum susu ibu. kalau boleh, tak nak dah campur-campur dengan susu formula. Apabila ibu dah mula masuk kerja kembali, aktiviti ibu menjadi kurang untuk menyusu bayi. keadaan seperti ini, boleh menjadi antara penyebab susu merundum, kerana kurangnya stimulate dari bayi.

Kadang-kadang, aktiviti untuk mengepam susu di pejabat, juga membuat keadaan menjadi bertambah sukar, ye tak? Kalau dah mengepam, mestilah nak buat di surau atau di dalam bilik khas.

Jadi, untuk membantu ibu-ibu yang bermasalah, saya nak kongsi jadual mengepam susu badan, agar dapat membantu ibu untuk track kuantiti susu yang dah di minum bayi serta baki stok yang ada.

” Kalau terlalu sibuk, macam mana?”

Bagi ibu-ibu yang terlalu sibuk, saya cadangkan puan untuk menggunakan pam jenis freestyle breastpump seperti madela atau spectra.

Medela Freestyle

Breastpump jenis freestyle sangat bagus kerana anda boleh melakukan aktiviti pumping di meja sambil membuat kerja ofis. Tak perlu pegang. Tak bising. Sangat portable.

Tips Penting!

1. Fahami Konsep Supply = Demand

  • Lagi banyak demand susu dari payudara, lagi banyak tubuh kita akan menghasilkan (supply) susu. Kalau di rumah, baby akan demand secara semulajadi.
  • Jadi kalau di tempat kerja, kita yang perlu merangsang sendiri penghasilan susu mengikut waktu yang kita rasa sesuai. Pastikan selang masa untuk setiap aktiviti pumping adalah sekitar 2-3 jam, dan setiap sesi selama 15 ke 20 minit atau sehingga payudara betul-betul kosong.

2. Pastikan Emosi Tenang 

  • Bila fikiran tenang dan relax, barulah susu boleh mengalir dengan lancar. Kalau susah sangat susu nak keluar, cuba tatap gambar anak anda atau record & dengar suara anak anda sewaktu mengepam susu.
  • Perkara-perkara seperti ini boleh membantu merangsang tubuh kita untuk menghasilkan susu.
3. Pam Ikut Rutin Harian Anak Anda
  • Seboleh mungkin, cuba adjust jadual pam susu anda untuk mengikut rutin anak anda semasa dalam pantang.
  • Kalau dalam pantang baby minta susu jam 730 pagi, jadi seeloknya di tempat kerja pun, kita pam jam 730 pagi. Sebabnya payudara dah ‘dijadualkan’ untuk menghasilkan susu ikut jadual baby. Kalau tak ikut, lama- lama susu boleh berkurang.
  • Apapun, jangan risau. Bila dah masuk tempat kerja, kita boleh reset jadual untuk payudara hasilkan susu. Ianya mungkin mengambil sedikit masa untuk menyesuaikan diri.

Pada waktu malam, andai digalakkan untuk pam sambil melakukan direct feeding (sebelah pam, sebelah breastfeed). Waktu ini adalah waktu anda paling tenang, jadi susu boleh flow dengan banyak.

Semoga tips & panduan ringkas ini berguna untuk anda!

Happy Breastfeeding :)

_________________________________________________________________

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

* Sila hubungi saya utk sebarang pertanyaan dan pesanan:

shakleelogo

FATIMAH BINTI TONY
Shaklee Independent Distributor [No. 887938]
Sms/WhatsApp/WeChat/Line/KakaoTalk : 019-854 0908
FB Fan Page : Kedai Vitamin Fatimah | Breastfeeding Mom
Email : Fatimah.VitaShop@gmail.com
Blog : http://KedaiVitaminFatimah.Wordpress.Com | http://UmmiNiena.Wordpress.Com

Sebagai customer, anda layak untuk mendapatkan:
i. Exclusive Konsultasi PERCUMA secara berterusan selepas pembelian
ii. Di jemput masuk ke EXCLUSIVE GROUP FB untuk customer
iii. Exclusive Jadual Pengambilan Vitamin akan di berikan selepas pembelian di buat

BONUS ISTIMEWA UNTUK CUSTOMER YANG MEMBELI SET IBU MENYUSU:

❥ Eksklusif E-Book Rahsia Susu Melimpah Ruah
❥ Eksklusif Jemputan Ke Group Tertutup Breastfeeding Moms Lounge
❥ Eksklusif Jadual Pam Susu
❥ Eksklusif Konsultasi

Shaklee adalah supplemen yang dipercayai lebih 50 tahun, ianya semulajadi, terbukti selamat & berkesan.

” Ingin menjana pendapatan 4-5-6 angka sebulan dengan mendaftar menjadi ahli Shaklee? Hubungi saya. Hanya buat bisnes secara online, anda mampu menjana pendapatan lumayan! Wakil pengedar seluruh malaysia masih diperlukan! Dan anda akan dijemput ke Exclusive Jutawan Group di Facebook “

About Fatimah

Assalamualaikum Tuan dan Puan dihormati, Saya, Fatimah Bt Tony, isteri dan ibu kepada dua orang anak. Kesihatan keluarga adalah keutamaan saya setiap hari. Ini membuatkan saya terfikir, untuk menjadikan vitamin semulajadi Shaklee sebagai supplemen pilihan utama kami sekeluarga. Saya mula mengenali produk Shaklee, semasa hamil anak kedua. Saat ini, saya mula rasakan perbezaan yang sangat ketara berbanding semasa hamil anak saya yang sulung. Bacaan HB saya tidak pernah berada dibawah 11. Bahkan, saya kurang mengalami rasa penat, sembelit dan rasa sakit sendi serta pinggang. Bukan itu sahaja, saya mengamalkannya juga selepas saya bersalin. Alhamdulillah, luka jahitan sudah sembuh dalam masa 2 minggu sahaja. Bahkan, saya tak pernah rasa risau pun untuk membuang air besar, sebab saya tak pernah rasa sembelit. Badan tersangat cergas sehinggakan saya rasa macam saya terlalu lama pula berpantang. Ramai ibu-ibu yang dah mencuba Shaklee untuk set hamil dan berpantang, memang semuanya berpuas hati dengan vitamin Shaklee. Jika Tuan dan Puan berminat untuk membeli produk Shaklee, boleh hubungi saya melalui sms atau whatsapp di 019-854 0908. Kalau Tuan dan Puan berminat untuk membuat bisnes Shaklee pun sangat dialu-alukan.

Tinggalkan Komen Atau Pendapat Anda Di Sini...

