Apa yang anda makan setiap, biarpun sebelum anda mengandung, adalah sangat penting untuk memastikan anda mengambil nutrisi yang mencukupi, apatah lagi, jika anda sedang mengandung. Anda sudah pasti pernah mendengar istilah ‘makan untuk 2 orang’, namun begitu, ia bukannya bermakna anda bebas untuk mengambil makanan segera tanpa had. Adalah sangat penting untuk memastikan bahawa sepanjang anda mengandung, mengambil makanan sedikit tapi penuh dengan nutrien.

1. Kenaikan berat badan semasa mengandung

  • Menurut pakar, perkadaran berat badan naik semasa mengandung adalah berdasarkan berat ibu sebelum mengandung. Jadi, anda perlu berbincang dengan doktor anda, berapa kenaikan berat yang sesuai.
  • Untuk kenaikan berat yang sihat, anda perlu menambah 100 kalori setiap hari, untuk 3 bulan pertama, dan di ikuti oleh 300 kalori sehari untuk bulan-bulan seterusnya
  • Pastikan anda memilih diet yang sihat demi kebaikan anda dan bayi anda

2. Makanan untuk anda dan bayi anda

  • Karbohidrat – bijrin, sayuran segar serta buah-buahan yang segar adalah sebahagian diet yang besar untuk anda. Ia membekalkan pelbagai jenis vitamin dan mineral. Malahan ia juga menyediakan fiber bagi mengelak masalah sembelit
  • Protein – makan sekurang-kurang 3 atau lebih hidangan daging, ikan, telur dan kekacang setiap hari. Adalah penting untuk anda mengambil lebih protein dalam diet anda, kerana ia membantu pembentukan tumbesaran bayi dan perubahan bentuk badan anda (Nota:1 hidangan = 85 g daging/ikan atau telur atau 2 biji telur putih atau separuh kekacang yang di masak atau segelas susu)
  • Lemak (Omega 3) memainkan peranan penting dalam pembentukan otak bayi serta perkembangan matanya. Namun begitu, pastikan anda tidak mengambilnya dalam kuantiti yang melampau makanan berlemak kerana ia memiliki kalori yang tinggi dan kemungkinan akan menyebabkan nutrisi penting rosak.
  • Zat besi – Kekurangan zat besi semasa mengandung ada berkaitan dengan kelahiran bayi pra-matang atau berat bayi terlalu rendah. Antara makanan yang kaya dengan zat besi adalah seperti : daging, ayam, ikan, kerang, tiram, roti, buah kering, kekacang. Zat besi dari haiwan adalah lebih mudah menyerap berbanding zat besi dari tumbuhan. Bagi meningkatkan kadar penyerapan zat besi, pastikan anda mengambil tumbuhan yang tinggi kandungan zat besi termasuk yang ada vitamin C (seperti buah limau, anggur, brokoli, kentang, tembikai dan tomato)
  • Asid Folik – Asid folik penting untuk pembentukan saraf tunjang bayi anda. Pengambilan asid folik sangat penting di ambil, jika anda merancang untuk mengandung. Makanan yang kaya dengan asid folik adalah : oren, strawberi, pisang, asparagus, avokado, brokoli, kacang hijau, bayam, tomato, sayuran warna hijau gelap, kekacang, bijirin, telur
  • Kalsium – Anda dan bayi anda, sangat memerlukan kalsium bagi kekuatan tulang dan gigi. Jika anda tidak mengambil kalsium yang mencukupi, badan anda akan ‘meminjam’ kalsium dari tulang anda bagi membina tulang janin anda. Pastikan anda mengambil 3-4 hidangan produk tenusu setiap hari. Selain itu, antara sumber kalsium adalah : tofu, susu kalsium, sardin, kekacangan, oren jus, brokoli

Adakah anda yakin, anda dapat memastikan yang anda akan mengambil kesemua makanan yang memiliki nutrisi penting seperti di atas, dalam sehari?

atau,

Anda ingin mencuba dengan mengambil supplemen Shaklee, yang merangkumi kesemua keperluan nutrisi untuk ibu mengandung?

Supplemen cadangan untuk ibu hamil adalah seperti,

1. Ostematrix (Calcium Magnesium) – 4 biji sehari

  • Ibu yang mengandung memerlukan 1000mg-1300 mg sehari.
  • Ostematrix ini mengandungi kalsium, magnesium dan Vitamin D
  • Ostematrix mengandungi 250 mg Kalsium
  • Magnesium berfungsi untuk membantu menggabungkan kalsium ke dalam tulang serta menguatkannya.
  • Vitamin D pula merangsang penyerapan kalsium
  • Kalsium sangat penting untuk pembinaan sel, pertumbuhan gigi dan pembentukan tulang bayi
  • Ia tidak mengandungi lemak berbanding bagi ibu yang hanya bergantung dengan produk tenusu
  • Kalsium penting untuk darah membeku dengan sempurna
  • Ia juga membaiki rangsangan urat saraf, mengelakkan kekejangan otot terutama bagi ibu mengandung serta kalsium juga penting untuk menstabilkan denyutan jantung dan tekanan darah tinggi
  • Sekiranya ibu mengandung kekurangan kalsium, ia akan menjejaskan pertumbuhan bayi dan turut menyebabkan penyusutan jisim tulang dan berlakunya kerosakan gigi kepada ibu itu sendiri.
  • Ini kerana apabila kalsium untuk bayi tidak mencukupi, maka badan ibu dengan sendirinya menarik kalsium dari tulang ibu untuk membantu menguatkan bayi dan kesannya ibu mungkin terdedah kepada risiko mendapat osteoporosis di usia tua.
2. Energizing Soy Protein – minum sehari sekali
  • Ianya sangat penting untuk membina dan memperbaharui sel-sel tisu, hormon dan enzim di dalam tubuh
  • Sangat diperlukan oleh wanita yang mengandung dan menyusukan anak
  • Penting untuk pembentukan kuku, rambut dan kulit
  • Protein yang berkualiti sangat membantu pertumbuhan yang baik
  • Ianya juga dikatakan kunci untuk melawan penyakit
  • ESP juga memberi ibu tenaga di mana bagi mereka yang mengalami morning sickness yang agak teruk
  • Ia juga memelihara dan mengelakkan janin menjadi cacat
  • Selain itu, protein ini juga membantu membekalkan asid amino yang bertindak membentuk otot dan organ bayi
  • Keperluan protein sewaktu mengandung perlulah mencukupi bagi membantu pertumbuhan plasenta, uterus, penghasilan susu dan untuk membantu aliran darah ibu yang bertambah
  • Keperluan protein ini semakin penting ketika memasuki trimester ke-3 bagi membantu memaksimumkan pertumbuhan fetus
3. Omega 3 (Omega Guard) – 1 biji sehari
  • Ianya sangat penting dalam membantu pembentukan otak bayi dari peringkat awal pembentuk
  • Ia mengandungi DHA yang sangat penting untuk otak
  • DHA dan EPA dari Omega ni penting untuk pembentukan otak dan mata bayi
  • Untuk ibu pula, ia membantu mengawal paras kolesterol dalam badan

4. Vitamin B-Complex – 1 biji sehari

  • B-Complex Shaklee adalah unik kerana ia telah lengkap dengan asid folik dan juga 7 kumpulan vitamin B yang lain.
  • Asid folik sangat penting untuk pembinaan tulang dan bagi mengelakkan kecacatan pada janin, mengurangkan risiko kecacatan saraf pada bayi khususnya ‘spina bifida’.
  • Ibu memerlukan sekurang-kurangnya 400 mg keperluan asid folik sehari
  • Penting bagi menjamin keperluan asid folik ini mencukupi 3 bulan sebelum ibu merancang untuk hinggalah tempoh awal mengandung
  • Ini kerana masalah gangguan pertumbuhan saraf dan neuro ini boleh berlaku seawal minggu pertama mengandung ketika janin baru terbentuk
5. Vitamin C – 1 biji sehari
  • Melindungi sel penting dalam pembinaan kolagen dalam membina dan menguatkan sel-sel tisu dalam badan dan juga sangat penting untuk gusi dan gigi yang sihat.
  • Ianya juga membantu dalam penghadaman zat, di samping vitamin C membantu meningkatkan taraf sistem pertahanan tubu
  • 1 biji vitaminC bersamaan dengan 7 biji oren
  • Mampukah kita nak makan 7 biji oren sehari?
  • Selain itu, vitamin C juga dapat membantu mempertingkatkan kadar serapan zat besi yang sangat penting untuk pembentukan hemoglobin yang membawa oksigen dalam darah
6. Vita-Lea Iron Formula – 1 biji sehari
  • Vita-Lea adalah multivitamin, jadi ibu tidak perlu untuk mengambil obimin lagi
  • Di dalamnya kaya dengan iron (zat besi) di mana, jika ibu ada masalah pitam atau mudah pening ataupun masalah enemia
  • Anemia ini berbahaya kepada anak dan ibu ketika bersalin kelak
  • Oleh itu, pengambilan multivitamin amat penting semasa mengandung

————————————————————————————————————————-

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

* Sila hubungi saya utk sebarang pertanyaan dan pesanan:

shakleelogo

FATIMAH BINTI TONY
Shaklee Independent Distributor [No. 887938]
Sms/WhatsApp : 019.854.0908
FB Fan Page : Kedai Vitamin Fatimah
Email : Fatimah.VitaShop@gmail.com
Blog : http://KedaiVitaminFatimah.Wordpress.Com

Sebagai customer, anda layak untuk mendapatkan:
i. Konsultasi PERCUMA secara berterusan selepas pembelian
ii. Di jemput masuk ke EXCLUSIVE GROUP FB untuk customer

Shaklee adalah supplemen yang dipercayai lebih 50 tahun, ianya semulajadi, terbukti selamat & berkesan.

” Ingin menjana pendapatan 4-5-6 angka sebulan dengan mendaftar menjadi ahli Shaklee? Hubungi saya. Hanya buat bisnes secara online, anda mampu menjana pendapatan lumayan! Wakil pengedar seluruh malaysia masih diperlukan! Dan anda akan dijemput ke Exclusive Group di Facebook “

About Fatimah

Assalamualaikum Tuan dan Puan dihormati, Saya, Fatimah Bt Tony, isteri dan ibu kepada dua orang anak. Kesihatan keluarga adalah keutamaan saya setiap hari. Ini membuatkan saya terfikir, untuk menjadikan vitamin semulajadi Shaklee sebagai supplemen pilihan utama kami sekeluarga. Saya mula mengenali produk Shaklee, semasa hamil anak kedua. Saat ini, saya mula rasakan perbezaan yang sangat ketara berbanding semasa hamil anak saya yang sulung. Bacaan HB saya tidak pernah berada dibawah 11. Bahkan, saya kurang mengalami rasa penat, sembelit dan rasa sakit sendi serta pinggang. Bukan itu sahaja, saya mengamalkannya juga selepas saya bersalin. Alhamdulillah, luka jahitan sudah sembuh dalam masa 2 minggu sahaja. Bahkan, saya tak pernah rasa risau pun untuk membuang air besar, sebab saya tak pernah rasa sembelit. Badan tersangat cergas sehinggakan saya rasa macam saya terlalu lama pula berpantang. Ramai ibu-ibu yang dah mencuba Shaklee untuk set hamil dan berpantang, memang semuanya berpuas hati dengan vitamin Shaklee. Jika Tuan dan Puan berminat untuk membeli produk Shaklee, boleh hubungi saya melalui sms atau whatsapp di 019-854 0908. Kalau Tuan dan Puan berminat untuk membuat bisnes Shaklee pun sangat dialu-alukan.

Tinggalkan Komen Atau Pendapat Anda Di Sini...

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s